Aangepaste content, wat is dat? Met aangepaste content bedoelen we content die speciaal gemaakt is voor een doelgroep en communicatiekanaal! Tegenwoordig doen we ontzettend veel online en kunnen we veel en specifieke doelgroepen definiëren. Maar wat nog veel interessanter is, is wanneer je de content op maat maakt voor elk kanaal waarop je post!
Laten we beginnen met alleen al wat praktische zaken. Wanneer je een gekanteld filmpje op Facebook zet dan kan iedereen dit filmpje volledig zien. Wanneer je dit filmpje zo ook op Instagram zet dan die je vaak een bepaald beeld (namelijk het midden). Het is dus al belangrijk wanneer je de content gaat maken dat je let op wat je wilt filmen ook daadwerkelijk in het midden van de camera plaatsvind. Daarnaast kijken we stories op Instagram alleen maar met de telefoon in ‘staande’ houding. Zo zijn er ontzettend veel factoren waarmee je rekening moet houden!
Wie zit er op welk kanaal?
Het is ontzettend belangrijk dat je niet alleen zorgt dat het beeld goed te zien is maar ook dat je weet welke mensen je via welk kanaal kan bereiken. Zitten de mensen op Facebook te wachten op een flitsende snelle video, of past dat filmpje beter bij Snapchat en Instagram stories? Voor ieder bedrijf verschilt dit en daarom is het belangrijk om onderzoek te doen naar welke doelgroepen binnen jouw markt op welk kanaal zitten. Hoe onderzoek je dit? Door te testen, testen en nog eens te testen. Ga kijken op welke posts je het meeste interactie hebt gehad, welke posts spreken het beste aan op welk kanaal? Heb je nog niet veel data, ga dan posten en meet het resultaat per post. Zorg dat je inzichtelijk krijgt wie jouw doelgroep is en waar de doelgroep zich bevind.